Kids Balance – integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna

Czym jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to pewien proces neurologiczny, który zachodzi u każdego z nas. Zarówno nasze otoczenie, jak i nasze ciało wysyła do mózgu informacje za pomocą zmysłów. Przetwarzamy i organizujemy informacje tak, abyśmy czuli się wygodnie i bezpiecznie. Następnie automatycznie, konkretnie reagujemy na sytuacje i warunki środowiskowe. To jest właśnie integracja sensoryczna. Jeśli integracja przebiega prawidłowo informacje ze zmysłów są przetwarzane i organizowane automatycznie. Jeśli mamy do czynienia z brakiem umiejętności wykorzystania otrzymywanych przez zmysły informacji, mówimy o dysfunkcjach integracji sensorycznej.

Czym są dysfunkcje integracji sensorycznej?

Jeśli integracja sensoryczna przebiega nieprawidłowo, następują trudności w organizowaniu i analizowaniu informacji odbieranych przez zmysły. Dysfunkcja może także dotyczyć braku umiejętności łączenia i integrowania danych zmysłowych, a w konsekwencji także reagowania na informacje sensoryczne. Takie trudności do wykorzystania informacji sensorycznych powodują szereg problemów, które przekładają się na zachowanie, a także uczenie się.

Możliwe przyczyny dysfunkcji integracji sensorycznej:

  • czynniki genetyczne
  • czynniki prenatalne (np. używki, lekarstwa, zaburzenia dotyczące przebiegu ciąży, FAS)
  • wcześniactwo
  • hipotrofia (niska masa urodzeniowa)
  • czynniki okołoporodowe (wylewy, mikrouszkodzenia, trudne i długie porody, cesarskie cięcie)
  • czynniki poporodowe (infekcje)
  • czynniki emocjonalne
  • opóźnienie bądź nie pojawienie się niektórych kamieni milowych w rozwoju ruchowym małego dziecka
  • opóźnienie ruchowe na skutek niezintegrowanych odruchów

Symptomy nieprawidłowej integracji sensorycznej:

Dziecko do 1 roku życia:

  • bardzo częsty płacz – niemal całkowity brak płaczu
  • zbyt duża ilość snu, za mało snu, problemy z zasypianiem
  • nie lubi być dotykane i przytulane – domaga się ciągłego przytulania i dotykania
  • wydaje się nie zauważać nawet głośnych dźwięków – dźwięki wywołują płacz
  • niczego się nie boi – boi się prawie wszystkiego
  • odwraca wzrok od jaskrawych kolorów i światła
  • zachowuje się jakby było głuche
  • ważne etapy rozwoju są opóźnione lub nigdy się nie pojawiły (np. obracanie się z pleców na brzuch i odwrotnie, chwytanie zabawek, samodzielne siadanie, raczkowanie, samodzielne ssanie, śledzenie wzrokiem twarzy i przedmiotów, próby zdejmowania skarpetek i czapeczki)

Dziecko od 1 roku życia do 3 lat:

  • kolejne etapy rozwoju ruchowego są opóźnione lub występują problemy z ich osiągnięciem
  • miewa często problemy z snem (sypia nieregularnie, budzi się zawsze o tej samej porze niezależnie od tego o której poszło spać, ma problemy z zasypianiem, często budzi się w nocy)
  • jest nadmiernie ruchliwe, bądź wydaje się zbyt spokojne
  • unika zabaw plastycznych z użyciem rąk
  • zbyt dużo albo zbyt mało mówi
  • bardzo łatwo rozprasza się
  • czuje niepewnie się w nowych sytuacjach, nie lubi zmian i przestrzega stałych i powtarzalnych czynności

Dziecko w wieku przedszkolnym od 3 do 6 lat:

  • nadmiernie się denerwuje i niepokoi
  • ma zbyt wysoka lub zbyt niską tolerancja na ból
  • jest nadmiernie ruchliwe lub bardzo spokojne
  • przeszkadzają mu niektóre ubrania, metki, dotyk
  • jest bardzo wrażliwe na hałas w swoim otoczeniu
  • ma kłopoty z koncentracją uwagi
  • domaga się lub unika niektórych czynności
  • ciągle się ślini
  • ma trudności z samoobsługą
  • źle toleruje czesanie, mycie głowy, podczas mycia zębów miewa odruch wymiotny
  • ma trudności z czynnościami manualnymi (jedzeniem, piciem)
  • ma kłopoty z równowagą i koordynacją (np. z jazdą na rowerze, czy kopaniem piłki)
  • ma nieprawidłową postawę ciała
  • często potyka się, przewraca, wpada na coś lub z czymś się zderza
  • często chodzi na palcach
  • jest słabe fizycznie, szybko się męczy
  • ma obniżoną odporność, często choruje

Dziecko w wieku szkolnym od 6 do 12 lat:

  • jest nadmiernie ruchliwe
  • ma nieprawidłową postawę ciała lub wady postawy
  • często się potyka, przewraca, wpada na coś lub z czymś się zderza
  • ma trudności z nauczeniem się nowych czynności ruchowych
  • ma słabe poczucie odległości, staje zbyt blisko innych ludzi czy przedmiotów
  • wciąż zadaje pytania, ale często nie czeka na odpowiedź
  • często wchodzi w konflikty z innymi ludźmi
  • trudno jest nakłonić do współpracy z innymi dziećmi i dorosłymi
  • jest słabe fizycznie, szybko się męczy
  • ma obniżoną odporność, często choruje
  • często myli stronę prawą z lewą, w obrębie własnego ciała, w otaczającej przestrzeni
  • siedząc na krześle osuwa się na nim, próbuje się kłaść, opiera się na ławce
  • nie toleruje różnych rodzajów ubrań
  • potrzebuje pomocy i kontroli dorosłych w różnych sferach
  • ma problem z nauką szkolną: czytaniem, pisaniem, zapamiętywaniem, liczeniem
  • częściej niż inne dzieci w jego wieku odwraca znaki graficzne (cyfry, litery)
  • nie ma dominacji jednej ręki i żadna nie jest wystarczająco sprawna.
  • łatwo się poddaje, zniechęca gdy napotyka niewielkie nawet trudności
  • ma kłopoty z poprawną wymową oraz mową, komunikacją